De metropoolregio

Amsterdam maakt deel uit van een metropoolregio, opgebouwd uit meerdere stedelijke kernen en omgeven door een divers en aantrekkelijk landschap. Deze bijzondere ruimtelijke opbouw zien we als een onderscheidende kracht.

We willen de extreme concentratie van banen, bezoekers en voorzieningen in Amsterdam doorbreken. Nieuwe woningen, werkgelegenheid en voorzieningen worden waar mogelijk over de verschillende kernen verspreid. Tegelijk wil Amsterdam wel een flink aandeel nemen in de opgaven waar de metropoolregio voor staat.  We gaan voor een duurzame stad in een meerkernige regio, met minder ruimtegebruik en schoon vervoer. Het bouwen van meer woningen, werkplekken en nieuwe stedelijke voorzieningen gebruiken we om de stadsdelen Nieuw-West, Zuidoost en Noord tot stedelijke kernen naast het Centrum en Zuidas te laten uitgroeien.

Toekomstbeeld Amsterdam in de regio

Verbonden door openbaar vervoer

Een meerkernige regio kan alleen als eenheid werken als de verbindingen van topniveau zijn. Een sterk ov-systeem verbindt daarom de verschillende delen met elkaar. Door in Amsterdam en de rest van de regio rond ov-knooppunten te verdichten, worden deze locaties, en daarmee ook werk, voor meer mensen bereikbaar. Sprintertreinen en metro’s gaan in de toekomst, samen met andere HOV-lijnen, een groot deel van het regionale verkeer van en naar Amsterdam verzorgen. Richting het zuiden komt er meer ruimte op het spoor voor intercity’s en internationale treinen. De A10 is voor autoverkeer en distributie de verdeelring voor het Amsterdamse centrum. De rest van de stad en de agglomeratie gebruiken straks eerder de A5-A9 als verdeelring.

Landschap van grote waarde

Door geconcentreerd te verstedelijken blijft het landschap zoveel mogelijk open. Amsterdam investeert in het vergroten van de waarde van het landschap, voor recreatie en het behoud van biodiversiteit of andere belangrijke functies zoals het vasthouden van water. Ook vinden we in het landschap ruimte voor het duurzaam opwekken van energie.

Internationale en duurzame knoop

Amsterdam Zuid en Schiphol worden internationale treinstations. Zij verbinden de regio, samen met de luchthaven, met de wereld. Het Noordzeekanaalgebied wordt een knooppunt voor duurzame energie en een draaischijf in de circulaire economie.